kisah seram si pemancing

February 2, 2007 at 2:19 am (lawak)

Ajis memang kaki pancing, mana saja lubuk & sungai semua dia pergi, kalau ada yg cakap kat sungai tu ada ikan, ajis mesti pi try mancing kat situ.

Satu hari masa minum kat kedai kopi Pak Ngah Jiman, Ajis terdengar rakan2 sekampungnya bercerita tentang satu lubuk baru yg banyak ikan ditemui kat sungai di kampung seberang, kampung tu agak jauh & pedalaman sungai tu lebih kurang 5 km dr kampung tu, dekat tepi pinggir hutan.

Tengahari tu, Ajis dah bersiap nak pegi memancing kat lubuk yg diceritakan, siap pakai helmet, Ajis masukkan bekalan minum petang dan pancingnya dlm raga motor. Sepanjang perjalanan Ajis bernyanyi riang, jauh jugak nak kekampung seberang tu, dah hampir masuk waktu Asar baru Ajis sampai, teringat pulak dia tak sempat solat Zohor tadi & dia terpikir, karang kalau terus pi sungai tu, tak sempat plak solat Asar.

tak lama kemudian Ajis nampak sebuah surau yg agak uzur kat tepi jalan sunyi kampung tu. bergegas dia berhenti, ditengoknya keliling tak ada orang, sunyi saja surau tu.

Ajis segera mengambil wuduk dgn tergesa2 sbb waktu Zohor dah hampir nak habis.

Masa Ajis di rakaat yg kedua, Ajis tiba-tiba terdengar bunyi suara orang ketawa. Bulu romanya tiba2 meremang, “Hish, sapa pulak yg gelak2 tu?” bisik hati Ajis, setiap kali Ajis sujud, Ajis terasa kepala & tengkuknya berat dr biasa, Ajis tak sedap hati, ni surau tinggal ker, sbb dah uzur sangat dan alahai, sapa pulak duduk kat tengkuk dia ni.

Sedaya-upaya Ajis tenangkan hati, selesaikan solat dgn segera, dia nak tinggalkan cepat surau tu. Bulu romanya semakin meremang-remang sbb suara org ketawa semakin ramai, ada yg sampai terbatuk-batuk.

Syukur, Ajis dah berada di tahiyat terakhir, selesai memberi salam ke kanan dan ke kiri, Ajis meraup mukanya dgn tangan dr atas ubun2 kepala sampai ke dagu, then tiba-tiba Ajis tersedar.

hehehe…rupa-rupanya dia terlupa nak tanggalkan helmet masa nak sembahyang tadi, sbb terlampau nak cepat, bila dia toleh belakang, patutlah dengar orang ketawa, rupa-rupanya tok imam, bilal dan orang2 kampung yg dtg nak sembahyang Asar duk gelakkan dia sebab Ajis sembahyang pakai helmet, patut ler kepala dia rasa berat semacam.

Terus Ajis blah macam tu ajer, tak jadi pi memancing, dia pusing balik, sembahyang Asar kat rumah sendiri sajalah jawabnya..

About these ads

27 Comments

  1. isabella sofeeyana said,

    hahaha best

  2. .... said,

    kah..kah… kah.. lwk2 memang menggelikan hati.

  3. Naq said,

    hahaha…very2 funii

  4. shafarin said,

    lwk habis..

  5. kas said,

    hehehe…huhuhu..

  6. zack said,

    woi.. cmna nk abik wudhu klu pkai helmet? x logik la klu smbhyg pakai helmet..

  7. mars said,

    lols

  8. NaBieLah Nur'AmaNDa said,

    lwk gk larrr…hahahaha!!!!!

  9. velove said,

    babi

  10. shakugan said,

    ntah pape
    tp lawak gak
    n kureng logik sbb xkn mse amik wuduj xsedo.
    tp pepon mang lawk hbs..

  11. ema said,

    bodo gler citer nie…ak bjet cm suspen jek..yp hmpeh..t uat g lawak antarabangsa nie..

  12. nanie said,

    haaa….
    kelakar giler….
    tp mmg lawak best

  13. Feni said,

    Not bad,

  14. cutegurlz said,

    huhu,kasian..but..
    masa dia amik air semayang tu xkan x rasa kowt..
    yg pelik ni i pom pelik gaks..

  15. ADA said,

    assalamualaikum..
    memang dok logik lasungg..
    guane gaye punye citer tau..
    tp,,hmm..
    bolehla..tp,
    dok leh smpe pringkt
    international..

  16. cikgu aida said,

    he..he..he.. :D
    lawak lawak lawak

  17. qistina said,

    alaaa… nampak sangat la x amik air semayang..

  18. pink said,

    ingatkan cite seram..apepun,mmg lawak

  19. mawa said,

    waaaa….hampeh kot,,,,suspen ms intro tp ms laz,lawak,,,cam sengal la,,,,

  20. Fitry ady said,

    Hah… Mcm bangang..

  21. ann said,

    hehehe mula2 serius p time kt msjid lawak..hehehehehehe…….

  22. dakcomel said,

    aku tertipu daaa…..

  23. hedei sky juice said,

    ingt seram betol td

  24. Richard Chard said,

    hahahahaha…seram x da p lawak betul2 lawak

  25. nor said,

    lawak gilar la…

  26. Ryan Luph Laras said,

    Krenzz

  27. yusof said,

    Ok gak tu tp apalah plak ngan helmet tu tk logikkan

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: